Učenje kvadrata i kruga nije kvadratura kruga

јун 18, 2017

Deca kreću da uče osnovne oblike od najranijeg uzrasta, što je veoma važno jer se učenjem oblika podstiče razvoj percepcije. Takođe, učenje oblika je korisno da deca nauče kategorizaciju, kao i kako da razlikuju predmete medjusobno.

Očekivani period kada deca treba da znaju osnovne oblike je oko treće godine. To se pre svega odnosi na prepoznavanje i imenovanje oblika (daj mi krug, tražite da imenuje oblik).

Postoji više načina kako da sa decom učite različite oblike, a da to za njih ne predstavlja napor i učenje:

1.Način: Nadjite crtež (sliku) sa dosta detalja, a onda vežbajte samo jedan oblik, recimo krug.  Pitajte dete šta je sve na crtežu okruglo (to mogu biti svetla na semaforu, jabuke, lopta, sunce). Na taj način dete pravi asocijacije, npr. sunce je okruglo pa će lakše i ostale okrugle predmete povezati sa krugom – lopta je okrugla kao i sunce. Isti postupak možete izvesti  i sa ostalim oblicima. Nekoj deci je malo teže da zapamte nazive oblika zato preporučujemo da uče jedan po jedan, a ne sve oblike odjednom.

2.Način: Deca vole da koriste makaze i seckaju, pa im pomozite u toj aktivnosti. Na kolaž papiru iscrtajte krug, kvadrat i trougao kako bi deca sama sekla. Neka oblici budu različitih veličina i boja da biste istovremeno vežbali i boje i veličinu. Imajte u vidu da je, iako interesantno, korišćenje makaza deci vrlo naporno, stoga imajte strpljenja i pomozite detetu. Kada iseckate sve oblike, neka dete samo objasni šta je sve iseckalo. Nakon toga mu pomozite koristi i prideve, npr.  mali, zeleni kvadrat, jer oko četvrte godine dete treba da koristi 3 atributa.

3.Način: Zajedno sa detetom modlicama pravite kolače, ispecite ih tako da svaki kolačić bude različitog geometrijskog oblika , a onda dok uživate u njima proverite i koje ste oblike iskoristili.

Sve dok dete ne savlada oblike, svakodnevno razgovarajte o oblicima iz okruženja, pričajući o tome na koji oblik ga podseća televizor, frizbi, bojanka ili parče pice, kao i tražeći od deteta da se priseti što većeg broja predmeta u obliku kvadrata, trougla ili kruga.