Humor je tajna za uspešne intervencije u ranom detinjstvu…
U narodu se kaže da je smeh zapravo lek. I zaista, većina ljudi je svesna da humor ima funkciju da poboljša kvalitet života pojedinca jer nas oslobađa od stresa, razvija naše zdrave društvene i komunikacijske navike i povećava kreativnost. Međutim, manje je poznato da humor takođe utiče i na brže razvijanje veštine čitanja i govora. Ne sme se zanemariti njegov značaj u razvoju ličnosti deteta, iako zvuk dečijeg smeha često uzimamo zdravo za gotovo kao prirodni aspekt sazrevanja a zapravo, sofisticiranija procena razvoja humora je izuzetno značajna za aspekt edukativnog i razvojnog procesa. Razumevanjem radnje i reči koje bi deca smatrala smešnim i zabavnim, a koji često podrazumevaju kršenje društvenih, lingvističkih normi ili normi ponašanja (pri čemu se vidi dečja sposobnost da nešto smatraju smešnim tj. da prepoznaju te norme i razumeju situacije ili ponašanja koje će ih prekršiti) možemo iskoristiti kao oruđe za rad sa decom koja prolaze kroz brojne razvojne izazove.
Tabela ispod daje pregled faza razvoja humora kod dece i daje primere kršenja prepoznatih normi koje dete može smatrati zabavnim.
Uzrast | Faza razvoja | Duhovito kršenje norme |
6 do 15 meseci | Dete prepoznaje razliku između normalnog I abnormalnog ponašanja. | Roditelj se kreće po sobi praveći zvuke koje proizvodi konj, krava ili neka druga životinja. |
12 meseci do 5 godina | Dete razume pretpostavljenu upotrebu predmeta. | Roditelj oponaša telefoniranje koristeći cipelu umesto telefonskog aparata. |
2 godine do 4 godina | Dete razume da svi predmeti imaju ime. | Roditelj naziva krevet kornjačom. |
3 do 5 godina | Dete razume da se reči sastoje od različitih zvukova koji dopunjuju jedni druge. | Roditelj pravi besmislene fraze, kao na primer: dubuda šalala. |
3 do 5 godina | Dete razume da određene reči imaju smisla u kombinaciji sa drugim rečima. | Roditelj pravi besmislene fraze ili rečenice koristeći ispravne i postojeće reči: |
3 do 5 godina | Dete razume da reči opisuju kategorije objekata sa sličnim karakteristikama. | Roditelj crta psa sa telom mačke. |
5 do 7 godina | Dete razume postojanje šala i zagonetki kao oblik komunikacije, čak iako ne razume zbog čega su smešne | Roditelj izmišlja šale koje nemaju smisla: |
6 do 7 godina | Dete razume da reči nekada imaju više značenja kao i da poigravanje sa značenjima dovodi do humoristične reakcije. | Zagonetke i igre rečima |
Korišćenje humora i smeha korisno je u izazivanju pažnje. Može doprineti lakšem objašnjavanju kompleksnih koncepata, takođe može pomoći u stvaranju jačih veza između deteta i logopeda. Smeh i humor pri radu mogu pomoći dečijem socijalnom razvoju jačanjem samopouzdanja deteta, pomaganjem da razume šalu i igre reči te podsticanjem samog deteta da ispriča šalu i da u društvu bude duhovito.
Obratite pažnju na sledeći primer: ukoliko dete predškolskog uzrasta ima poteškoća sa prepoznavanjem ili imenovanjem predmeta kao što je olovka, igrajući igru u kojoj se olovka koristi na razne načine sem na onaj za koji je namenjena dovešće do toga da dete shvati zašto je ta igra zapravo smešna i zabavna, a samim tim će moći da prepozna i lakše zapamti namenu olovaka. Da bi se poboljšao jezički razvoj, igre rimovanja mogu pomoći u popravljanju memorije deteta kod pamćenja imena predmeta ali takođe mogu doprineti i boljem razumevanju humorističke prirode igranja različitim zvucima. Korišćenje smeha i humora u tretmanu razvojnih poremećaja kod dece ima brojne prednosti po mentalno zdravlje i proces socijalizacije.