Slovo po slovo – reč

феб 6, 2017

Ukoliko razvoj govora kod vašeg deteta prati razvojne norme, verovatno će savladavanje slova, kao i analizu reči, dete usvojiti samostalno i pokazati interesovanje za pisanje i čitanje. Vrlo često pri kraju prvog polugodišta prvog razreda. Međutim, uglavnom se radi o nesavladanoj analizi i sintezi reči koje su ključne kako bi dete naučilo da čita i piše.
Već u ranom uzrastu deca se prvi put susreću sa pisanom reči. Roditelji svakodnevno pišu, ostavljaju poruke, prave spiskove za kupovinu, a najranije od svega deca se susreću sa tekstom u bajkama koje im roditelji čitaju.
Neka deca vrlo rano sama izražavaju potrebu za pisanjem i povezivanjem slova u reči, dok je drugoj deci zbunjujuće kada im kažete da mogu da napisu svoje ime ili neku drugu reč koju su izgovorili.
Oko šeste godine kod dece se razvija analiza, kada prvi put počinju da shvataju da mogu da razlože reč na manje jedinice – foneme (fonema predstavlja izgovoren glas, dok slova pišemo). Takodje, deca u tom uzrastu prvi put rastavljaju reči na slogove, što često prethodi rastavljanju reči na foneme. Rastavljanje reči na slogove deca najlakše izvode uz pomoć ove interesantne igre – spremite slike i reči koje se sastoje od dva sloga, pokažite detetu sliku, recite prvi slog, a onda tražite da ono kaže drugi slog, odnosno da završi reč (mač-ka, lam-pa, ku-ća).
Kada dete nauči da razdvaja reči na slogove, možete preći i na rastavljanje reči na foneme kako bi dete naučilo da ih napiše. Vrlo je važno da dete zna da razloži reč na manje jedinice, jer dok ne savlada analizu reči neće biti sposobno da napiše reč.
Vežbu analize (rastavljanje reči na foneme) – započnite jednostavnim rečima. Ukoliko dete ne shvata šta od njega očekujete, prvu reč rastavite vi, a onda i u narednoj reči pomozite kako se dete ne bi obeshrabrilo.
Kako bi dete moglo da analizira reč važno je da razume pojmove kao što su pre, posle…
Kada dete savlada najjednostavnije reči lagano uvodite i složenije reči sa vise fonema.
Ukoliko dete prepoznaje neka slova pomozite mu da analiziranu reč i napiše. Deci uvek bude interesantno da napišu svoje ime, a često su i slova iz njihovog imena prva slova koja prepoznaju.