Pričam ti priču…

нов 22, 2016

Ukoliko se vratite samo malo unazad i setite svojih časova istorije, biće vam jasno koliko se bolje sećate dogadjaja koji su oblikovani u priču od onih gde su vam samo date činjenice i datumi. Zaista, zanimljiva priča koju čujemo uvek duže ostaje u sećanju od izolovanih detalja kao što su mesta i datumi. To je zato što priče imaju strukturu. Roditelji svakodnevno pričaju deci priče, one su zanimljive , podstiču dečiju maštu te pomažu u povećanju fonda reči deteta, kao i širenju rečenice. Sem toga, price omogućavaju deci kontekst u kome vežbaju govor prilikom formiranja rečenica, korišćenja novih reči i njihovog opisivanja, razumevanja emocija i hronološkog ređanja događaja.

Kada bi dete trebalo da bude sposobno da ispriča priču?

  • Od treće do četvrte godine, dete je savladalo da daje opise, sposobno je da ispriča tati šta je radilo u parku, uključujući opise mesta kao i osoba koje su prisustvovale.
  • Od četvrte do pete godine, dete povezuje radnje tako da može da ispriča priču u hronološki ispravnom redosledu dešavanja.
  • Do pete godine, dete ima sposobnost da ispriča priču sa osnovnim elementima uključujući likove, radnje koje su se dogoodile, mesto događanja, problem i rasplet situacije.
  • Do šeste godine, dete ume da ispriča složeniju priču sa osnovnim elementima ali uključuje i osećanja, planove, kao i kraj priče.
  • Do sedme godine, dete je u potpunosti razvilo sposobnost da ispriča složenu priču koja se sastoji od najmanje dve međusobno isprepletane priče.

Kako da naučim dete da ispriča dobru priču?

Prilikom aktivnosti pričanja priče sa decom, dobra ideja je početi osmišljavanjem kratke priče koja ima samo osnovne elemente. Omogućite deci da sama dodaju detalje u priču. Pomozite im da priču prošire tako što ćete  pažljivo slušati priču, postavljati pitanja i/ili proširivati njihove rečenice. Njima to daje elana da upotpune svoju priču. Na primer, ukoliko dete priča o problemu sa kojim se junak priče susreće, možete pitati: “A kako se on zbog toga oseća?”

 

Ukoliko želite da se ozbiljno pozabavite ovim, koristite pristup koji ima jasnije definisanu strukuturu:

  • Počnite pričanjem priče. Dok pričate, dobra je ideja imati kartice sa slikama ili strip priču koje će te pokazivati uz priču.
  • Zatim razgovarajte o svakom delu priče i uverite se da dete može da odgovori na pitanja: “Ko?” “Gde?” “U čemu je problem?” “ Da li je uspeo da ga reši?” “Šta je uradio?” “Kako se to završilo?”
  • Zatim pokažite tabelu sa događajima i neke igračke ili slatkiše i ispričajte priču još jednom. Ovog puta, dete treba da na deo o kome se govori stavi slatkiš ili igračkicu.
  • Onda je red na dete da ispriča priču. Prilikom pričanja priče, dete treba da podiže igračkicu ili slatkiš sa dela na kome se u tom trenutku nalazi.
  • Tokom ovog dela aktivnosti, pratimo koje reči dete koristi, ispravljamo ga da bi koristilo pravilne reči tako da priča ima smisla i da ima svoj tok.
  • Zatim dete treba da ispriča priču bez grafikona sa pričom.
  • Kako bi dete imalo iskustvo u pričanju priče koje ukljuluje više čula, može tokom pričanja priče da crta šta se događa u svakom od delova ili da pokuša da isprati priču odgovarajućom mimikom i/ili pokretima svog tela.

Zabavne ideje za pričanje priča sa decom

 

  • Sakupite igračke i sitnice u kući, smestite ih u kutiju i koristite prilikom pričanja priča.
  • Iskoristite delove starih igračaka ili preostale delove slagalice kao ideje da započnete nove priče. Na primer stavite ih u kutiju i izvlačite delove nasumično kao teme za priču.
  • Izmišljajte sopstvene priče i ilustrujte ih koristeći isečke iz magazina, kolaž papir, lepljive papiriće, delove tkanine, itd. Ovo je idealno za podsticanje dece koja ne vole da crtaju tokom pričanja priče kao i za podsticanje dečje kreativnosti.
  • Koristite tablu i kredu za crtanje detalja čime ćete dete podsećati kako da nastavi priču. Recimo postavite tablu u dnevnu sobu uz dogovor sa detetom da na kraju svakog dana ispriča kako je provelo svoj dan od jutra do mraka.

 

 Primer strip priče.

Isto tako, možete iseći svaku sliku kako bi dete redjalo slike pravilnim redosledom i zaključilo kojim redom se dogadja radnja priče.