Dečji razvoj od rodjenja uključuje mnogo veština, od okretanja, puzanja, sedenja, hodanja, upoznavanja okruženja I novih likova, do otkrivanja novih ukusa, mirisa, kao I razvijanja komunikativnih sposobnosti. Komunikacija predstavlja veliki deo razvoja deteta tokom prvih godina života. One uključuju razumevanje govora – receptivni govor, koji prethodi produkciji tj. ekspresivnom govoru. Kada roditelji primete da razvoj govora I jezika ne prate celokupan razvoj ili imaju nedoumice, vreme je da se jave logopedu za savet.
„Da li je mom detetu potreban logopedski tretman?“ pitanje je koje mnogi posvećeni roditelji sebi postavljaju. Možda je vaše dete u predškolskoj ustanovi ili vrtiću ili, možda su u prvom razredu, bez obzira na situaciju. Ovi trenuci često podstiču porodice da razmisle o tome kako najbolje mogu da podrže svoju decu da napreduju u obrazovnim okruženjima.
Ali kao roditelj, kako da znate da li se ono što posmatrate kod vašeg deteta smatra „tipičnim“ ili razlogom za zabrinutost I da li je trenutak za pomoć logopeda?
Ovo su neki od pokazatelje koji ukazuju na to da je vreme da potražite savet i podršku logopeda.
-
Vaše dete nema interakciju:
Ukoliko vaše dete do prvog rodjendana nije razvilo pokazni gest, ne odaziva se na ime, ne uspostavlja kontakt pogledom, ne pokazuje interesovanje za drugu decu, pravi je trenutak da se konsultujete sa logopedom.
- Dete ne govori:
Kada dete ne imenuje predmete iz okruženja, ne doziva roditelje, ne traži već se trudi da samo dohvati predmet ili vas vuče za ruku da mu pomognete.
- Govorne i jezičke veštine vašeg deteta nazaduju:
Regresija jezika kod dece odnosi se na govorno – jezičke veštine koje dete „gubi“ , a koje je ranije pokazivalo. Na primer, vaše dete ima fond od nekoliko desetina reči, a zatim se vraćaju na izgovor samo jedne ili dve. Iako kratkotrajna regresija jezika može biti deo tipičnog razvoja vašeg deteta, naročito tokom napornih dana. Npr savladavanje novih veština kao što su hodanje ili adaptacija na vrtića ili novog člana porodice. Ako primetite da govorno – jezički razvoj vašeg deteta nazaduje više od tri meseca, vreme je da potražite logopeda za dalji savet.
- Govor vašeg deteta nije razumljiv:
Deca stiču glasove u različitim godinama, sve od prve reči do uzrasta 5-6 godina. U ranim godinama, deca će pojednostaviti svoj govor dok uče da govore. Međutim, ako je vaše dete teško razumeti, možda će im biti potrebna podrška logopeda koji će im pomoći u savladavanju nepravilnog izgovora glasova, u skladu sa normama I dečjem uzrastu.
- Vaše dete ima teškoće u razumevanju I izvršavanju zadataka:
Praćenje uputstava u detinjstvu može biti prilično složen zadatak! Kada zamolite svoje dete da izvrši instrukciju, to zahteva od vašeg deteta da razume jezik, da zapamti instrukciju, razume zadatak i onda izvrši zadatak. Ako primetite da vaše dete ima poteškoća u praćenju uputstava, to može biti pokazatelj da ima poteškoća u razumevanju jezika ili imaju poteškoća sa pamćenjem ili pažnjom. Logoped može pomoći procenom receptivnog jezika vašeg deteta (njihovo razumevanje jezika).
- Dete se bori sa tečnošću (mucanje) kada govori:
Kod mnoge dece na uzrastu oko 2. do 3.godine javlja se fiziološko mucanje, to je period kada se I fond reči koje deca koriste usložnjava I bogati. Ako, međutim, disfluentnost ostane duže od 6 meseci, to zapravo može biti početak mucanja, što znači da je vreme da posetite logopeda.
- Dete ima poteškoća sa čitanjem ili pisanjem:
Kada razmišljamo o veštinama pismenosti, kao što su čitanje, pisanje i pravopis, često ih stavljamo u kategoriju „školskih veština“. Ali da li ste znali da su veštine pismenosti u nastajanju (rane veštine pismenosti) počinju da se razvijaju u ranom uzrastu. One uključuju rimovanje reči, sedenje i slušanje priče. Pretvaranje da „čitate“ priču držeći knjigu na odgovarajući način i okrećući stranice su primeri početaka pismenosti u nastajanju?
Kada dete krene u predškolsko, postoje specifičniji pokazatelji koji mogu ukazivati na to da će vaše dete imati koristi od logopedskog testiranja. Ako primetite da imaju poteškoća u savladavanju analize I sinteze glasova, koji predstavljaju osnovu čitanja I pisanja, to takodje može biti pokazatelj da će imati koristi od dodatna logopedska podrška.