Kada je pravo vreme za učenje stranog jezika

дец 1, 2016

Sve češće se susrećemo sa pitanjima roditelja kada je pravo vreme da detetu uvedu strani jezik i da li učenje stranog jezika negativno utiče na usvajanje maternjeg jezika i mnoga druga. U slučaju urednog govorno-jezičkog razvoja rano učenje stranog jezika pozitivno utiče na kognitivni, obrazovni i socijalni razvoj deteta. Najčešći period kada deca počinju da uče strani jezik je oko sedme godine, mada je i ranije uvodjenje stranog jezika u potpunosti opravdano ukoliko razvoj maternjeg jezika protiče u skladu sa razvojnim normama. Takodje, nastavnici smatraju da je optimalan period, kada se najlakše usvajaju i prozodijske karakteristike govora, melodija i intonacija, izmedju četvrte i šeste godine itd.

Thank you in sixteen languages - colorful sticky notes with handwriting on cork bulletin board

Dete najbolje usvaja jezik kroz igru, pesmu, glumu, te je najbolje odabrati takav vid nastave za dete, tj onaj koji neće biti opterećen učenjem gramatike već učenje protiče spontano. Na učenje stranog jezika sve češće utiču crtani filmovi, igrice, kao i činjenica da se kompjutersko opismenjavanje dogadja na mnogo ranijem uzrastu što dovodi do toga da su deca sada mnogo stimulisanija nego do pre nekoliko godina. Isto tako, u osnovnoj školi se ranije sa učenjem stranog jezika počinjalo oko 5. razreda, dok je sada u skoro svim školama strani jezik obavezan već u prvom razredu. Pre polaska u neku od škola stranih jezika roditeljima se uglavnom savetuju konsultacije sa logopedom. Ukoliko dete ima dobru bazu maternjeg jezika započinanje učenja novog jezika je neće narušiti. Tačnije, ukoliko dete nepravilno izgovara manje od 5 glasova, melodija, intonacija, struktura i ritam govora su uredni, kao i gramatika, učenje stranog jezika neće ometati i negativno se odraziti na usvajanje maternjeg jezika.
Sa druge strane, ukoliko razvoj jezika ne protiče u skladu sa normama, odnosno:
  • dete nepravilno izgovara više od 5 glasova,
  • jezik nije razumljiv za širu socijalnu zajednicu,
  • leksički fond je nedovoljno bogat,
  • agramatičan govor (bez upotrebe predloga, priloga, padeža, rodova..)
potrebno je odložiti učenje drugog jezika, a stimulisati razvoj maternjeg jezika.