Grafomotorika predstavlja sposobnost držanja olovke, kao i samo pisanje. Već oko 18. meseca kod deteta se radja potreba za držanjem olovke i šaranjem po papiru, te je tu potrebu potrebno i zadovoljiti.
U tom najranijem uzrastu, dete drži olovku celom šakom, jer mu je tako najlakše. Vrlo brzo nakon toga, izmedju 2 . i 3. godine, dete počinje da crta držeći olovku sa tri prsta, ali hvat olovke još uvek nije pravilan, odnosno ne postoji luk izmedju kažiprsta i palca. U uzrastu izmedju treće i četvrte godine dete drži olovku sa tri prsta, ali u tom periodu pokreće celu ruku umesto prstiju i često je ne drži naslonjenu na sto dok piše. Tek oko pete godine, najkasnije šeste, hvat olovke postaje pravilan, odnosno dete drži olovku palcem, kažiprstom i srednjim prstom, a u toku crtanja i pisanja počinje da pokreće samo prste. Uz to vrlo je važno da dete pravilno drži kičmu i ramena tokom sedenja, da lakat bude naslonjen na sto, kao i da ne krivi zglob šake tokom pisanja.
Preduslovi za pravilno držanje olovke i prolazak kroz sve faze šaranja, crtanja i pisanja jesu dobro razvijena fina motorika, vizuelna percepija i koordinacija „oko – ruka“. Kako bi dete što bolje držalo olovku potrebno je sa njim vežbati mišiće šake i prstiju, da bi ih što više ojačalo, jer bez jakih mišića dete neće biti sposobno da drži olovku. Zbog toga se preporučuje da sa detetom radite sledeće vežbice:
-nizanje perli,
-sečenje papira makazama,
-vežbanje vezivanja pertli,
-savijanje i gužvanje papira.
Vežbama za razvoj fine motorike prethode vežbe grube motorike.
Predlozi za vežbanje pravilnog držanja olovke:
– ukoliko dete olovku drži sa svih pet prsta, objasniti detetu kako je pravilno držati palcem, kažiprstom i srednjim prstom, a dati gumicu ili neki drugi manji predmet da drži domalim i malim prstom,
– dati detetu što manju olovku, na taj način olovku neće moći da drži pesnicom.